05 september 2008

September - and I think it's time to update

S som i sandstrand
Vartenda avtryck stannar kvar. Även om det kanske ser ut som om det enkelt kan utplånas av vågorna. så ändrar de bara form likt allting annat (fast, flytande, gas, fast flytande, gas). Varje ord, varje ögonblick och varje tillfälle präntas in och finns kvar långt efteråt vi tror att vi glömt av det. Omedvetenhet.

E som i energi
Inifrån, utifrån. Tankar, ord, känslor. Från småsaker, detaljer. Samma detaljer som fäller mig ibland. Ironiskt? Ohyes. Tur att det är vardag (detaljer, ironi, detaljer, ironi).

P som i Potter
Dags att uppleva allting igen, på riktigt den här gången. Och som de flesta andra normala människor. Genom text, blanka sidor och ord. Inget klickande, inga blåröda undertbart mysiga färger, inga poesikvällar, inga ugglebrev med maxlängd, ingen snö på quiditchplanen. Om jag saknar det? Nej. Bara minns. Och det är bra minnen. Tack.
" 'Jiggery pokery!' said Harry in a fierce voice. 'Hocus, pocus ... squiggly wiggly...' "

T som i tidlöst
Det är bara att trycka på on så finns det där igen. Inte allt, men en hel del. Som en chock. Det var så längesen och så långt borta. Och skrämmande nära nu igen bara genom att höra några textrader.
"Du älskar bara rött och leker vacker romantik"
Då och då och då.
Men det kommer nog fortfarande alltid att stanna kvar på något sätt. Även om det här förändras. Det märktes idag.
För det känns knappt att gå förbi längre.

But still
Tidlöshet var ordet
som det stod någonstans, vet du.

E som i Erica
Och hon står där. Ser du henne?

M som i minnen
Ekande tomma korridorer. Inga människor som smäller igen skåp, klottrar på bänkar eller skriker till varandra. Större och vänligare än vad jag sett utrymmet många gånger förut. Vänliga själar, ler, säger att det var kul att se dig och hur har du det idag?
Ändå är det lite klaustrofobi-känsla över det hela. Då var verkligen då, till och med mer då än det tidlösa. (För minnen finns inte nu och tidlösa saker finns alltid även om det i princip är över).

B som i bowling
Tillsammans med KU-folk + syster idag. Ganska så trevligt jodå. Och jag ägde alla, såklart.

E som i Egon
Han skulle fylla fem år nästa dag. För han var fyra år. Han undrade mycket vad han skulle få i present...

R som i Ramsvik
Läger med folket vi slumpats ihop tillsammans för att tillbringa tre år med. Konstigt? Jodå. Bra? Jodå. Så länge man inte tänker för mycket så länge man inte tänker för mycket hur det hade kunnat vara då och då och med den och den.
Men men. Det blir bra oja.

8 kommentarer:

A Broken Photograph sa...

du är fantastisk...<3

svartvitinuti sa...

Jag håller med tidiare kommenterare. Du är fantastisk!

Stycket om Potter var så fint. Hogg kommer alltid vara saknat.

Fjärilsflickan sa...

T som i Tönt <3 det vackra och oförstådda ordet som i vår värld (den som existerar mellan våra två olika paralella universa)är ett mycket vackert och kärleksfullt ord som visar på stor uppskattning av den andre...
även om det ibland råkar stå för smått irritation, men bortse från det nu.

Min käraste Tönt <3
jag älskar hur du skriver
du är bäst
42 gånger
räcker inte

"du är äldre och visare än mig"
Du stora ärade Teskedsnille, visa mig vägen genom alla labyrinter.

Puss på dig :D

Fjärilsflickan sa...

T som i Tönt <3 det vackra och oförstådda ordet som i vår värld (den som existerar mellan våra två olika paralella universa)är ett mycket vackert och kärleksfullt ord som visar på stor uppskattning av den andre...
även om det ibland råkar stå för smått irritation, men bortse från det nu.

Min käraste Tönt <3
jag älskar hur du skriver
du är bäst
42 gånger
räcker inte

"du är äldre och visare än mig"
Du stora ärade Teskedsnille, visa mig vägen genom alla labyrinter.

Puss på dig :D

Fjärilsflickan sa...

Eh :D


<3

Anonym sa...

En komikers uppväxt av Jonas Gardell :) Den är fedt bra.
... precis som du! Du skriver så fint <3

Anonym sa...

Åh, men du måste läsa honom. Jag har läst Ett ufo gör entré också, fast den är typ en av fortsättningarna på En komikers uppväxt.
Men i vilket fall som helst är han jättebra x)

ryuzaki sa...

KÄRLEK PÅ DIG <3
(Och ja, stora bokstäver var medvetet)