11 april 2011

UNg 11

Tar faktiskt med mig mycket från helgen:

Tågresor med snälla, galna, förvirrade, trötta, konstiga ÖP-människor. Söt kudde, gulliga gardiner, iPod, musik som påminner om en massa saker, jobbiga ocheller bra. Första-klass-lyx med te, internet, utrymme och klapp-på-axeln-konduktörer.
Föreläsningar om Rwanda och Millenniemålen (där jag praktiskt taget såg min historialärare framför mig, babblande om begrepp och kritiska kommentarer, utstirrande frågor), FN-papper och pennor, tygpåsar och nyckelband. Namnbrickor, rättstavat namn till och med, inte illa det. Värderingsövningar, lekar jag deltagit i aningen för många gånger vid det här lagt, som att ställa sig i led, som att gissa namn bakom skynken.
Måla muggar och pennor som förstörs alldeles för fort. Politiska åsikter och fördomar. Hårspännen, kläder, fula människor, snygga människor, dialekter, dialekter och dialekter.
Projekt, intressant men också sådant som hörts förr. Planering, ordvitsblock, svarta whiteboardpennor, händer och fötter.
Skratt, trötthet, uppgivenhet, intresse, inspiration, uppgivenhet, osäkerhet, säkerhet.
Veto-rätt, säkerhetsråd, mänskliga rättigheter, fred och utveckling, Sida, utbildningar, framtid, teater, Dag Hammarskjöld, Lars Winnerbäck, lovsånger, eld som aldrig tänds, Disney, piano, kaffe, labyrinter och läskiga statyer, effektivitet, solsken, väntan på tåg, årets första utomhusglass. Silvriga kors, citronvatten, samhällsvetare, kapell, soffor, macdatorer, nycklar, logiment, utvärderingar. Hemliga vänner som jag trodde jag kunde få sluta med efter mellanstadietiden.

Kanske allra mest
att jag tänder ljus för människor som har det jobbigt
att jag ser upp mot stjärnorna och saknar folk, tänker på cooköarna och fascineras fortfarande över att det alltid är samma måne vi ser, oavsett var vi är.
hur rädd jag är för vissa saker

Inga kommentarer: