22 januari 2009

Pappersflygplansbroder existera influera

Du broder
låt oss stanna alla klockor inatt
sväva ut i mörkret och fyllas av befrielseskratt
det finns inget som heter partiledardebatt, mervärdesskatt, realisationsrabatt
allt är vimmel och himmel grå
broder, du måste förstå
att vi alla är små
miniatyrer, mindre än så

men natten är stor
och mörkret omfamnande svindlande majestätiskt, vackrare än du tror
fyllt med glitterremsor, spegelreflektion och glamour

har plats för två
ja, till och med och fler än så

Du broder
dra bort täcket över huvudet inatt
det är dags att komma ifatt
oförståeligt mörkerridåöverväldigande
färgglatt
och
bildbesatt
är världen där utanför
och du
du är en pappersflygsplansinstruktör

fönstret är stängt
det är helt befängt
förvrängt
öppna en springa och natten är där
utan krav, påminnelser, fruktan eller besvär

vita pappersflygplan kastar sig ut
flyger inte svävar inte fladdrar inte kraschar inte snurrar inte försvinner inte
existerar
då som förut
influerar
allt är inte slut

börja bygga dom igen, ånyo, en gång till
luftfarkoster
av A4-ark vid hjärtan intill
vik papper flera månader
från januari till april

vakna upp ur din dvala och gör vad du bör
jag vill ha tillbaka min bror, pappersflygsplanskonstruktör

4 kommentarer:

A Broken Photograph sa...

Det där var så himmla bra. (som jag inte alls skriver om allt du skriver.) Men detta är ytterligare något bra. <3

Anonym sa...

Bra. Bra på alla sätt och vis. Jag vet inte vad den handlar om. Jag får mina associationer, men. Jag vet inte. <3

Anonym sa...

Rim är svårt, men du gör det lätt. Man vill ju nästan gråta lite<3

Fjärilsflickan sa...

RIM
lite annorlunda sen senaste rim dikten jag hörde av dig (inget fel på den, jag gillar den, men det var ju ett tag sen... typ femman?)

Varför kan du rimma och inte jag?
Fusk.

Du är bäst
42